“Kena monitor j4ntung..” – Amyra Rosli ded4h keadaan terkini anak selepas kena v1rus Kawasaki

Uncategorized

Pelakon jelita Amyra Rosli melu4hkan rasa syukur apabila keadaan anaknya semakin pvlih daripada terkena j4ngkitan v1rus Kawasaki sekitar awal bulan lalu.

Menurut Amyra atau nama sebenarnya Nur Amira Izzati Rosli, 31, kini Ayra Aryssa, 2, perlu berada di bawah pemantauan doktor selama tiga bulan dan bergantung pada ubat sebelum boleh pvlih sepenuhnya.

“Alhamdulillah Aryssa okay, semakin baik, recovering cuma saya kena monitor j4ntung dia selama tiga bulan so dia kena makan ubat cair d4rah hari-hari.

“Ubat untuk v1rus Kawasaki ni, satu treatment kena makan lapan botol, selalunya enam ke lapan botol budak akan terus baik. Anak saya, 16 botol dah, dengan ster0id lagi, anak saya jadi kembung. Saya tak boleh dukung dia sebab jadi terlalu berat, badan penuh air.

“Virus Kawasaki ni menyebabkan j4ntung dia berair, saluran bengk4k. Aryssa kena bergantung pada ubat sekarang, mudah-mudahan lepas tiga bulan ni dia sihat sepenuhnya,” ujar Amyra kepada Gempak.

Lu4h isteri kepada aktor Amar Baharin ini lagi, meskipun berdepan dengan pelbagai dugaan seperti positif C0VlDl9 dan kesihatan anak, dia kuatkan semangat dan mendapat ketenangan untuk mengawal situasi.

“Saya reda seikhlas-ikhlas hati dengan apa yang terjadi pada Aryssa. Sed1h sangat, dengar Amar pulak shooting, kadang bila saya balik rumah, kat basement tu saya terduduk, berfikir macam kenapa bertubi-tubi dugaan datang.

“Tapi alhamdulillah, Allah bagi saya ketenangan untuk berdepan semua ni.

“Sebagai ibu kan, ubat tu panas. Rambut dia jadi gugur, perut dia jadi kembung, saya tak boleh nak buat apa. Kalau saya lawan cakap doktor, mungkin dalaman anak saya jadi makin tervk,” jelasnya lagi.

Dalam pada itu juga, Amyra bersyukur insiden tersebut membuka mata ramai ibu bapa tentang v1rus-v1rus yang boleh mendatangkan bah4ya pada anak-anak mereka.

“Alhamdulillah, kejadian ni pun sedikit sebanyak dapat membantu ibu bapa ambil tahu tentang v1rus-v1rus yang kita tak tahu ni.

“Kawasaki ni sangat teruk, nak kena pula waktu raya ni, saya harap jangan la ada yang kata parents kedekut anak ke apa.” Katanya lagi.

Sumber: Gempak

Sumber :

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *